10 december 2008

Förändring, tack!

Hej! Det var min långa skoldag idag (slutar halv fem). Trots det är jag på väldigt mycket bättre humör än vad jag var på igår. Jag har alltid haft det hyffsat lätt för mig i skolan och under hela min skolgång har jag flytit med. När äldre jag känner sa att åk 8 var det jobbigaste och mest fysiskt krävande året under hela skolperioden tänkte jag att det inte är något som direkt kommer drabba mig. Det finns dagar då jag bara sitter och gråter och igår var en sådan dag. Mina höga krav på mig själv, jobb, press ifrån andra, alla läxor/deadlines/prov samt stress är ingen bra kombination när man är 14 år gammal. Vi är trots allt fortfarande barn. Som om inte allt detta skulle vara nog så låter dem också oss gå skoldagar 8.00-16.20 och utan att få i sig någon som helst näring. Nu har jag gått en termin i årskurs åtta och fruktar nästa termin. Hur ska jag stå ut med allt detta i en hel termin till? Får jag dagar i veckan då jag går så här långt i skolan varje dag på vårterminen i åttan också kan jag garantera att jag går till rektorn. Eller ännu längre om det skulle behövas. För jag tycker det är dags för en förändring.

Jag har full förståelse för unga tjejer som blir deprimerade, inte äter, skär sig, missbrukar, skolkar och efter ett tag, helt enkelt slutar bry sig. För det finns en gräns på hur mycket man orkar ta.

På allt detta så serverar dem den skolmaten dem gör. Samt inte har kuratorer i skolorna.
Är det verkligen så konstigt?

Inga kommentarer: