20 augusti 2009

Akta er, jag bits!

Hej! Igår var första skoldagen. Vi hade upprop och gick endast i 20 minuter, fick schema och lite så. Idag satte skolan igång med allt utom en mjukstart. Vi hade svenska, engelska, matte, no och till sist idrott. På idrotten sprang vi och sedan skulle vi hoppa i det iskalla vattnet för att simma 250 meter. Det är en av sakerna som verkligen är totalt värdelösa i min skola. Har jag missförstått om jag påstår att jag alltid trott att idrotten var till för att hålla barnen aktiva och få dem att intressera sig för sport genom att göra roliga, sportiga övningar och lekar. Det tycker jag låter fullkomligt logiskt men att låta barnen springa beep-test (som förövrig borde vara förbjudet enligt lag) och släpa sig fram mellan väggar till ljudet beep, beep och springa flera kilometer i veckan på tid och dessutom låta dem simma utomhus i början av hösten när vågorna är så höga att man tar in flera kallsupar kan jag verkligen inte förstå. Och sedan när gympaläraren står och säger att hon går snabbare än vad jag springer runt slingan blir jag nästan vansinnig. Hallå, vad är det för pedagogik!? Jag önskar att jag kunde få med mig massa elever som strejkar från dem där beep-testen. Om vi inte gör någonting så kommer heller ingen förändring att ske. Tyvärr är folk så otroligt rädda, rädda för att påverka.

På något sätt så känns det som att det här med idrott totalt har stigit gympalärarna över huvudet! Det är självklart att man ska ha simtest men då kan de väl åtminstone låta oss simma inomhus i en simhall!? , usch. Jag hoppas verkligen att det blir en förändring framöver.

Inga kommentarer: